Lilla snoppartråden

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Lilla snoppartråden

Post by Ouch »

Hur skulle det vara om vi lade upp bilder och bedömningar av diverse snoppare här? Jag har en liten samling av dessa men I'll show mine if you show yours first... :did-i-say-that:
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Lilla snoppartråden

Post by hebbe72 »

Har inte mycket att visa upp. Men den jag har är jag stolt över. En snoppare från Simms som är flugfiskets Rolls Royce ( eller hur Simpan)?
image.jpg
image.jpg (857.16 KiB) Viewed 32720 times
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
simpan
Feskarn
Posts: 207
Joined: Sun 14 Nov 2010, 16:04
Location: Gnosjö

Re: Lilla snoppartråden

Post by simpan »

Den finaste snopparen jag sett och som jag är lite avundsjuk på :did-i-say-that:
"Jag tror det är möjligt -och tillrådligt- att göra blues av allting." Frank Morgan, altsaxofonist
User avatar
simpan
Feskarn
Posts: 207
Joined: Sun 14 Nov 2010, 16:04
Location: Gnosjö

Re: Lilla snoppartråden

Post by simpan »

Enligt uppmaning lägger jag upp en bild på min snoppare, äger bara en men den gör sitt jobb bra.
Attachments
20160327_143226.jpg
20160327_143226.jpg (5.99 MiB) Viewed 32707 times
"Jag tror det är möjligt -och tillrådligt- att göra blues av allting." Frank Morgan, altsaxofonist
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Lilla snoppartråden

Post by Daniel P »

Palio, en konstruktion med endast två delar (vilket var nyskapande för sin tid när de dök upp på marknaden för ca 10 år sedan :!: ) och med en relativt vass vinkel på slipning; annars riskerar man mosa lite av tobaken innan trycket börjar skära av tobaken. Hebbes typ har jag haft tidigare också och varit väldigt nöjd (men gett bort dem genom åren, hälften har haft en vass vinkel, vilken jag kommer till nu...). Jag gillar dem just pga motsvarande vassa vinkel på bladens slipning!
Jag har köpt några fåtal genom åren - de tidigare har slarvats bort eller t.o.m. nötts ut (ja, det är en stolthet när man tänker på det). Helt fantastiska i funktionen må jag poängtera:
WP_20160328_20_24_12_Pro.jpg
WP_20160328_20_24_12_Pro.jpg (248.67 KiB) Viewed 32698 times
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Re: Lilla snoppartråden

Post by kent »

Min första snoppare jag köpte för typ 8årsedan. Den har aldrig svikit mig, men börja bli lite slö nu. Jag fundera på om jag skulle skicka den till Palio o få den slipad eller om dom skickar en ny.
IMG_7994.JPG
IMG_7994.JPG (234.36 KiB) Viewed 32696 times
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Lilla snoppartråden

Post by Daniel P »

Jag tror inte Palio har någon typ av "livstids garanti" på sina snoppare, men återkom gärna om du frågar dem. Jag har som sagt slitit ut någon och inte ens reflekterat över det utan köpt en till (kostade då ca 350 svenska kronor, plus frakt från USA). Då befintlig har varit så bra länge kanske det börjar bli dags att se sig om efter en ny (eller svar på frågan om de ersätter utslitna befintliga pga utsliten egg, men jag betvivlar det).

För övrigt gillar jag Xikar på många sätt, förutom att deras egg är lite trubbigt slipade. Petigt? Tycker jag inte med tanke på att de kostar mer än en Palió... Så länge prylarna är vassa är det så klart inget problem ska poängteras, men ingen egg är vass för evigt... :roll:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Re: Lilla snoppartråden

Post by kent »

Visst har dom det. Jag har varit i kontakt med dom. Fick ett papper på mailen som jag skulle skicka med om jag skickar snopparen.
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Lilla snoppartråden

Post by Daniel P »

Åfan, roligt att höra!

Synd att frakten kostar nästan lika mycket som snopparen då, men då vet jag. Tackar ödmjukast för infon! :buga: (Var det heartfelt du pratade med?)
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Re: Lilla snoppartråden

Post by kent »

Dear Kent,

First, thank you for the kind words concerning our product. We would rather not see one of our customers go without a cutter for any period of time, which is why we have our warranty honored at all our authorized Palió retailers. However, if a person has no other choice or it is easiest for them to send a unit back to us directly, we will gladly accept it and get a new unit out to them upon receipt of the one being sent to us.

If you have no authorized Palió retailer near you, return it to us directly, but please do so at minimal cost in a small box or pouch (please do not use a regular envelope, as they tend to get damaged enough in transit, so that a return can fall out of the envelope) sent regular USPS 1st class mail, but with a Delivery Confirmation number. The address to send it to:

Palió Cutters
PO Box 352
Durham, CT 06422

If you are returning from outside the USA, per our website: Due to major increases in USPS international shipping prices, all international returns must be accompanied by payment of 10 US$

Please include a printed copy of this e-mail, so that shipping knows I have authorized the return. Upon receipt of your faulty unit we will immediately send a new replacement unit. Thank you again for your inquiry and your patronage, past, present and future.
Sincerely,
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Re: Lilla snoppartråden

Post by kent »

Jag tog kontakt med Palio o sa att jag köpt min snoppare hos Heartfelts. Men det var inga problem alls.
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Lilla snoppartråden

Post by Daniel P »

Utmärkt, tack för all info! Då vet jag hur läget är när jag slitit ut befintlig (dröjer ännu ett tag till) :dansar:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Lilla snoppartråden

Post by Ouch »

Mycket informativt, Kent! Man tackar! :buga: Jag har nog flera Palio liggande och de är verkligen bra. Men dagens snoppare från mig är en special a la konduktörstång, säkert känner flera av er igen den. Bladet är slipbart / utbytbart och känslan när man snoppar är grym...känns som man använder en grensax! :smoking:
image.jpeg
image.jpeg (402.04 KiB) Viewed 32667 times
Post Reply