Askfatstråden

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
simpan
Feskarn
Posts: 207
Joined: Sun 14 Nov 2010, 16:04
Location: Gnosjö

Askfatstråden

Post by simpan »

Inspirerad av "lilla snoppartråden" tänkte jag att vi kan visa våra askfat också.
Jag brukar alltid hålla ögonen öppna efter askfat när jag är på loppisar brukar finnas en del och de är ju inte så dyra heller (passar ju bra för både smålänningar och västgötar :did-i-say-that: ).
Här kommer två av de senaste inköpen.
Attachments
image.jpg
image.jpg (2.1 MiB) Viewed 16617 times
image.jpg
image.jpg (2.09 MiB) Viewed 16617 times
"Jag tror det är möjligt -och tillrådligt- att göra blues av allting." Frank Morgan, altsaxofonist
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Askfatstråden

Post by Daniel P »

De (väldigt få) tillfällena jag bevistar någon typ av auktioner eller loppis så håller jag också alltid ett falköga efter askfat. Glädjen är stor när man funnit något; gärna med bredare kant som kan agera viloplats för en cigarr. Har hittat 2 askfat på loppisar genom åren, varav det ena har slängts pga att jag hade sönder det - mer om det nedan...

Här är av de två jag funnit på loppisar:
Palio for scale... ;)
Palio for scale... ;)
WP_20160328_20_36_18_Pro.jpg (304.6 KiB) Viewed 16602 times
Det andra (matchande) var lite mindre - tror jag slog sönder ett hörn på det å slängde det. MEN jag minns glädjen när jag fann det på en loppis längs en småländsk liten riksväg där jag svängde av på ren chansning och äventyrslusta - frän känsla när jag hittade ett matchande! Sett andra som har likadana (Simpan t.ex. har jag tyckt mig ana har ett likadant?! - men helt vanliga är de iaf inte. Vanligt glas, men ack så praktiska spår att lägga cigarrer i. Utrymmesoptimerade, vilket är nog så viktigt! Detta har varit med mig troligen mer än 10 år.

Här är ett annat som jag köpt av Kind Cigars en gång i tiden. Detta använder jag mest. Fantastiskt bra hållbarhet och tålighet! Helt klart min favorit av många skäl:
Palio for scale...
Palio for scale...
WP_20160328_20_24_59_Pro.jpg (427.65 KiB) Viewed 16602 times
Sedan köpte jag ett annat av Kind Cigars också, ett som inte tålde UV-ljus... hmm.... men vetetusan om det inte är kristall?! Fint slipade kanter (45-graders faser och filt undertill, detaljer jag gillar - men ändå lite kantigt och upplevs som "vasst" jämfört med det första längre upp jag nämnde)
Bakgrunden var fint gul från början, nu är det ljust - nästan vitt :(. Övriga färger tryckte på mycket bättre också original.
Bakgrunden var fint gul från början, nu är det ljust - nästan vitt :(. Övriga färger tryckte på mycket bättre också original.
WP_20160328_20_35_16_Pro.jpg (288.17 KiB) Viewed 16602 times
Sist men inte minst ( :!: ) är det askfat jag ärvt från Leffe som köpte in ett helt gäng till en herf i Stockholm för 10 år sedan (eller nåt) som hette BASH#2. Tror jag minns rätt iaf, rätta mig gärna om jag har fel - det är inte alls ovanligt :razz: . De är i vart fall i porslin och handmålade krukor med oliv-växter:
Palio for scale...
Palio for scale...
WP_20160328_20_38_40_Pro.jpg (310.24 KiB) Viewed 16602 times
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Askfatstråden

Post by Daniel P »

Här är det askfat som delades ut av Stockholmsbaserade cigarrklubben 08Bolmers (som syns i vårt forums rubrik dessutom) 2008 då Smålands CigarrSällskap tilldelades deras årliga Hederspris. 08Bolmers har sedan många år lagt ner sin forumverksamhet.
Tror detta askfat först innehades av Dan-Erik (Bukfaçon), ursprunglig Generalsekreterare. Efter det Kjell (Ouch), Ålderspresident. Senare (och nuvarande innehavare) jag själv, som Generalsekreterare.
En s.k. Stinky, med plakett i botten med aktuellt tryck:
WP_20160328_21_20_24_Pro.jpg
WP_20160328_21_20_24_Pro.jpg (303.8 KiB) Viewed 16593 times
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply