Tips på kubaner mottages!

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Tips på kubaner mottages!

Post by Hozz »

Tips på kubaner sökes!
Vilka funkar att puffa på med en gång och vilka mår bäst av att ligga och lagra till sig? Utvecklas alla kubaner till det bättre av att lagras? Tex. Partagas 8-9-8, Partagas Mille Fleurs och hur är just dessa två att röka?
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Tips på kubaner mottages!

Post by Daniel P »

Önskar jag visste, men lagrar sällan något för framtiden ändå :hamra-i-huvudet: .
Det som gläder mig är att tobaken sedan några fåtal enstaka år tillbaks är mycket mer färdig att röka vid leverans än vad de var förr. Helt klart ett steg framåt :gladjeskutt:

Köp någon låda av något du tror på; prova och är de goda så är de. Tror du att de kan växa smakmässigt så lägg dem längst ner i humidoren för att återkomma vid annat tillfälle.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Tips på kubaner mottages!

Post by hebbe72 »

Ingen lätt fråga att svara på :funderar:

Om man begränsar sig till Partagas så påstår jag att 8-9-8, Lusitanias och den nya sel privada har större lagringspotential än Aristocrats och mille fleurs. Därmed inte sagt att de två sistnämnda är dåliga cigarrer.

Men om man skulle sätta upp en strategi för sina cigarrinköp med en begränsad budget skulle jag resonerat enligt ovan. Mille f / Aristocrats att röka nu och de andra att lägga undan.

Men för att röra till det så har jag rökt maskinrullade "enkla" cigarrer som legat sedan 80-talet som varit helt fantastiska.

Så ta inte mitt resonemang som en absolut sanning :hide-behind-sofa:

Skulle vara intressant att höra farbror Ouchs tankar om detta. :poke:
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Tips på kubaner mottages!

Post by Ouch »

Svårt ämne, men jag har en tumregel att om de är tuffa och kärva som färska (1-3 år) så finns det nästan bara potential att bli bättre! :D

Jag håller med Hebbe om Partagas men skulle vilja lägga till Shorts. De blir bara bättre och bättre med lagring!

Ramon Allones RASS, RASCC och Gigantes är bra som lagrade.

Punch Punch tror jag blir bra, särskilt de i cab eller tub.

H.Upmann Magnum 46, Connaisseur No.1 är bra till lagring, men den senare verkar mogna väldigt långsamt.

Cohiba Esplendidos, Lanceros är självklara val. Egentligen alla Cohiba förutom Maduro-serien.

Vegas Robaina Don Alejandro!!!!!!!!!

Bolivar PC, Coronas Gigantes blir bra!

San Cristobal El Principe går från snudd på orökbart till lysande med lagring.

Saint Luis Rey Serie A, särskilt i cab om man kan hitta dem.

Detta direkt ur huvudet...jag påbörjar en Berlinresa om en timme och måste göra mig klar nu. Fyll på med mer till Andreas!

Om man köper en låda/cab av något och känner att de är bra så är det bara att köpa mer. Konstruktionen är jätteviktig och det gäller att undvika både hårt och löst rullade cigarrer.

Det här är bara grundat på mina erfarenheter och fan vet hur mycket substans det är i det. Alla går på blindskär i den här hobbyn, men man kan ju försöka att höja snittet på det man köper...
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Re: Tips på kubaner mottages!

Post by Hozz »

Tackar för tipsen :dansar:
Post Reply