Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by Hozz »

Är det någon som har puffat dessa? Om ja, hur var dom?
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by Ouch »

Jag rökte en igår. Svårbedömd. Ganska fyllig smak med mild karaktär. Hygglig nikotinnivå. Partagaskaraktär? Sådär eller nåvars. Jag har problem att bedöma färska cigarrer. Ingen dålig cigarr i vilket fall!
image.jpeg
image.jpeg (1.57 MiB) Viewed 33906 times
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by Hozz »

Lagringspotential?
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by Ouch »

Det fanns tillräckligt med styrka för att en lugnare variant ska vara njutbar, så jag tror att de kan bli bra. Det kändes mer som en Lusitanias än en Corona om du förstår, så jag misstänker att den blir ganska beskedlig med lagring. Jag köpte en för att testa om jag vill ha en låda men har fortfarande inre bestämt mig... :fattar-ingenting:
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by hebbe72 »

Det är väl så att denna utgåva redan är 9 år gammal?

Har inte rökt nån själv men kan ju misstänka att om den inte är på väg åt rätt håll nu så lär den inte bli bättre?

Eller tänker jag fel? :funderar:
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by Ouch »

hebbe72 wrote:Det är väl så att denna utgåva redan är 9 år gammal?

Har inte rökt nån själv men kan ju misstänka att om den inte är på väg åt rätt håll nu så lär den inte bli bättre?

Eller tänker jag fel? :funderar:
De är ju nyligen rullade så man kan misstänka att det tar ett tag innan de blivit helt balanserade. Många standardcigarrer och definitivt Reservas innehåller nog också tobak som legat ett par år. I vilket fall så är rullningen en process där bladen fuktas och då händer nog grejer, tror ni inte?
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by hebbe72 »

Men är de rullade nyligen?

Det råder rätt stor osäkerhet runt Anejado-programmet. Det har presenterats rätt starka bevis för att det är äldre lådor som helt enkelt fått en extra gördel och sedan höjs priset.

Eller är det säkert att de består av lagrad tobak som är nyrullad?

Att HSA lyckats hålla ett sånt program hemligt under alla dessa år låter rätt otroligt i mina öron.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by Hozz »

Jäkligt intressant diskussion :dansar:
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by Ouch »

Man vet ju aldrig med Tabacuba eller HSA...det ska ju vara så hemligt alltid. Men om man tänker som du säger, Hebbe, hur ska man då tänka om Montecristo Churchills? Den storleken har väl aldrig producerats förut? Eller Partagas Corona Gordas?

Jag måste erkänna att jag inte brytt mig om Anejados alls, så det vore intressant att höra mer om vem som säger vad om dem. Spit it out, Hebbe! :D
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by hebbe72 »

Jag bryr mig heller egentligen inte om Anejado-serien. Finns så mycket annat gott till bättre priser utan extra gördel :reta:

De udda storlekarnas härkomst kan jag inte svara på. Men jag vet ju att Rob har kört två video-recensioner på FOH: HDM hermosos #4 boxkod GOP NOV 07 och Partagas Corona gordas boxkod OBE JUN 07. Och koderna är ju en rätt stark indikation på att de inte är nyrullade... :funderar2:

Men när det gäller HSA är osvuret bäst.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by Ouch »

Jo, om man sätter sin tilltro till boxkoderna så... :vissla-oskyldigt:

HSA har ju uppenbarligen anammat konceptet om vinstmaximering. Det finns ju ett otal specialare med dyra cigarrer i små förpackningar, krukor och humidorer. Denna trend löper ju parallellt med trenden att upphöra med produktionen av cigarrer ur standardsortimentet. Liknande trender tycker jag mig se på andra typer av konsumtionsvaror, tex öl och whisky. Företagen spelar på konsumenternas rädsla att inte få chansen att prova eventuella smaksensationer eller avnjuta exklusiva utgåvor. Många rusar till handlare för att inte bli utan...

Frågan är om man kan helt lita på ärligheten hos tillverkare som spelar på konsumenternas köplust på det här sätter.

Jag säger väl egentligen inget som du inte redan sagt, Hebbe. Men som avslutning så är cigarrernas kvalitet inte bara avhängigt deras ålder. Bladens kvalitet betyder ju minst lika mycket för hur bra cigarren är och blir.
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by hebbe72 »

Jo egentligen är jag rörande överens med dig. Det är ju inte bara HSA som försöker köra upp konsumenterna med en massa bling och antydningar att just DEN HÄR utgåvan är något alldeles i hästväg.

Och allt för många står på kö för att betala dubbla priser och mer därtill för att få uppleva den där unika smaken. Så länge folk är beredda att betala så kommer det att fortsätta.

Och jag är inte helt oskyldig heller :oops:

Gick ju bl a och köpte Partagas sel privada. Ohemult mycket pengar men cigarren är god :love:

Så i slutänden handlar det ju enbart om vad man själv är beredd att lägga på sin hobby.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by Ouch »

hebbe72 wrote:
Så i slutänden handlar det ju enbart om vad man själv är beredd att lägga på sin hobby.
Jo, så är det naturligtvis. Men för att återgå till Anejados så måste jag säga att det inte kändes som en lagrad cigarr när jag rökte den utan mer som en rätt ordinär färsk cigarr. Jag är rätt misstänksam mot boxkoden... De Partagas jag röker har ju en helt annan mognad än denna hade. Det här måste jag gräva i lite! :funderar:
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by hebbe72 »

Ja det tycker jag.

Angående formatet så var väl serie D3 som släpptes som en limitada -06 en Corona gorda? Kanske inte sålde så bra och har blivit liggande?

Vad göra? Byt gördel och simsalabim har du en anejado istället! :tummenupp:
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by Hozz »

Bra och informativa inlägg :dansar:
Då slänger jag in en fråga gällande Partagas Lusitanias Gran Reserva Cosecha 2007. Någon som känner till denna cigarr? och är den som ni har varit inne på "försäljningstrix"?
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by hebbe72 »

Det där är ju jättesvårt att svara på. Jag har inte rökt den men de som har gjort det höjer den till skyarna. Skulle bra gärna vilja röka en själv men valde att lägga mina pengar på annat när chansen fanns.

Ska ju vara gjord på extra lagrad tobak om jag förstått det rätt. Så att HSA tar extra betalt är kanske inte så konstigt. Kapitalbildning kostar ju pengar... :fakta:

Bling och försäljningstrix? Faller åter tillbaka på vad du är beredd att lägga på din hobby.

Men det är ju en mycket begränsad utgåva till skillnad från LCDH-utgåvorna som produceras i såna mängder att de snarare kan liknas vid reguljär produktion.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Partagas Coronas Gordas Añejados 2007

Post by Ouch »

Jag har inte heller rökt någon Lusitanias Gran Reserva så jag har inte så mycket att bidra med. Däremot har jag rökt Cohiba Gran Reserva och Montecristo dito. De har smakat bra, särskilt Cohiban. Men priset är grymt högt... Visst ingår även de i de överpriser specialarnas grupp...
Post Reply