Plastidor

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Plastidor

Post by Hozz »

Finns säkert svar på detta i någon annan tråd, men för att få lite nya så lägger jag en ny tråd! :D
Innan jag köper ett hus och bygger en walkin humidor( vilket ska göras ganska så snart) så behöver jag snabbt plats för mer cigarrer och tänkte lagra ett gäng lådor i några plastidorer. Vad behöver jag förutom plastlådorna och hur gör jag med fuktregleringen? Beads? Hur ska jag använda dom? Boveda? Förklara gärna då jag har noll koll på detta :fattar-ingenting:
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Plastidor

Post by hebbe72 »

Daniel är väl experten här :poke: och kan säkert korrigera mig om jag är ute och cyklar (vilket jag är rätt ofta, 63 km runt Helgasjön idag :lmao2: ).

Men i princip handlar det bara om att skaffa plastlådor med låsbara lock. Ner med cigarrlådorna och en näve beads. Klart. :tummenupp:

Ju fler cigarrlådor desto bättre. Andelen luft som måste nå rätt fuktighet blir mindre.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Re: Plastidor

Post by Hozz »

Ska beadsen läggas i blöt först? Hur mycket beads ska jag använda? Ska jag skaffa beadsrör eller lägga dom i en skål?
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Plastidor

Post by hebbe72 »

Fukta beadsen. De är ju självreglerande. Rör eller inte kan jag inte svara på. Vi får hoppas att Daniel tar upp den kastade handsken och reder ut begreppen :fakta:
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Re: Plastidor

Post by Hozz »

Ok, tack så länge Henrik :cheers2:
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Plastidor

Post by hebbe72 »

Komplettering: har för mig att Heartfelt har en formel på sin hemsida med vilken man kan räkna ut hur mycket beads man behöver i förhållande till volymen på behållaren. Kolla där.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Plastidor

Post by Daniel P »

Ett par kvadratdecimeter yta på beadsen funkar utmärkt (beads alltså, häll dem i 1-2 gamla cigarrlådor. Spraya lite vatten på dem (köp t.ex. en blomspruta i blombutiken för ändamålet). Räcker att spraya 5-15 sprut med sprayflaskan och vänta en vecka o se om det behövs mer vätska då. Sedan spraya några enstaka sprut med sprayflaskan varannan vecka när/om du märker att fuktigheten sjunker.
Hur tjockt lager beads du har påverkar bara hur ofta du behöver spraya på dem igen. Tjockare lager kan hantera längre tider utan påfyllning av vatten.

Boveda är en alternativ lösning, bara dyrare o inte för större förvaringar som plastidorer enligt min mening.
Beadsen håller för alltid så länge du bara använder batterivatten eller destillerat vatten.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Re: Plastidor

Post by Hozz »

Tackar för svaren :smoking:
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Re: Plastidor

Post by Hozz »

Jag slänger ut en fråga i denna tråden: sitter någon på några extra Heartfelt humidity 65% beads? Anledningen till att jag frågar här är att det verkar slut överallt och jag har en ganska stor beställning på väg hem och ingen plats i humidoren ( ja jag vet att det var jävligt korkat :hamra-i-huvudet: )
Jag har lagt en panikbeställning direkt ifrån Heartfelt men de hade inte mer än 1 pound och det lär väl ta en evighet innan jag får dom :krakas:
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Plastidor

Post by hebbe72 »

Behöver mina beads själv tyvärr.

Men jag tror inte du behöver ha jättepanik :nooo:

För det första så förvarar de flesta handlare sina cigarrer i högre luftfuktighet än vad vi i Sverige anser vara lämplig nivå, ofta runt 70-75% Rh.

Det är en av anledningarna till att man gärna ska låta pinnarna ligga ett tag efter leverans. De är helt enkelt "överfuktade" :fakta: .

Ett pund beads i en lufttät plastidor tror jag faktiskt räcker gott. Åtminstone tills du kan få hem mer säg, inom en månads tid.

Om du ändå känner panik över hela upplägget kan du svänga förbi så lägger jag in dina lådor i Billydoren till du fått hem mer beads. :salut:

Men jag tror allvarligt talat inte att det ska behövas.

Någon som har en avvikande mening?
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Plastidor

Post by Daniel P »

*Nickar instämmande* :nickar:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Re: Plastidor

Post by Hozz »

Ok :D nu känner jag att Pulsen börjar gå ner igen :smoking:
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Plastidor

Post by Ouch »

Håller med Hebbe
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Re: Plastidor

Post by Hozz »

Nu har jag fyllt upp min plastidor och har beads i oxå ( 1/4 nersprayade med dest.vatten och resten torra) tot. Ett pound beads. Men nu har jag en luftfuktighet runt 73% rh. Jag la i allt i onsdags, dels flyttade jag garrar ifrån humin + att jag hade ett gäng nya som har varit frysta som gick nästan direkt ifrån kylen ner i plastidoren. Nu till min fråga: tar det ett tag för plastidoren att stabilisera sig och förlängde jag processen pga att jag tog garrar direkt ifrån kylen och lade ner? Hur länge ska jag vänta innan jag gör något?
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Plastidor

Post by Daniel P »

Ge det en vecka, eller iaf några dagar. Mina plastidorer stiger också 2-3 procentenheter ibland när en ny låda cigarrer tillkommer (ofta är de lite överfuktade).
Glider det över 70% som nu så kan du vifta lite med locket när du går förbi en gång om dagen eller så, så vädrar du ut lite fukt. Men annars är det bara att vänta. Vattna inte förrens det behövs är enda man behöver tänka på. Jag gissar att det tar 3 veckor att nå stabil nivå i varenda pinne, minst. Lådan är nog hyfsat runt 65% om 1-2 veckor skulle jag gissa, men som sagt vädra lite en gång per dag om det är över 70%.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Hozz
Ironman
Posts: 87
Joined: Tue 23 Feb 2016, 19:53

Re: Plastidor

Post by Hozz »

Tack Daniel! :tummenupp:
Post Reply