De godaste cigarrerna du rökt?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

De godaste cigarrerna du rökt?

Post by Ouch »

Listor är kul. Cigarrer är kul. Listor på cigarrer är jättekul! :dansar:

Vilka är de godaste cigarrerna ni rökt? Jag försöker med en egen lista först:

1. Cohiba Lanceros sent 80-tal. En dröm att röka! Ljuv honungssötma.
2. Montecristo Robusto -99 från Millenniekrukan.
3. En Laguito No. 1 av okänt märke och ålder. Custom? Hittade den i en singellåda och blev helt chockad av hur god den var. Tänk om jag visste vad det var...
4. Edmundo Dantes Conde 109 ER Mexico -07. Fantastiska toner av kanel och ingefära när de var färska. Har inte rökt någon på några år...
5. Partagas Charlottes -98. Samma vitola som Serie de Connaisseur No. 3 och minst lika god!
6. Vegas Robaina Don Alejandro -08. Mmmmm
7. Partagas Serie Privada No. 1. Jungfruligt god.
8. Por Larranaga Magnificos ER Reino Unido -07. Smekande mild exotisk kryddighet i honung.
9. Por Larranaga Lonsdales ER Alemania -06. Någonting fantastiskt hände med dem efter några år.
10. Cohiba Piramides från Millenniekrukan -99.

Jag slutar här innan jag blir tvungen att bryta upp en låda... Måste sova lite. Det ska bli roligt att läsa vilka ni gillat bäst! :nickar:
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: De godaste cigarrerna du rökt?

Post by hebbe72 »

Håller med om att listor är roliga :nickar:

Så här kommer min högst subjektiva gradering av de bästa cigarrerna jag rökt.

1. Punch Punch från november -97. Anledningen är helt enkelt att jag och sonen rökte varsin 17-årig cigarr på hans 18-årsdag (som infaller i november) när vi var på Teneriffa i höstas.

2. Cohiba lanceros -01. Krämiga med den där underbara Cohiba-smaken som är så svår att beskriva. Fanns att köpa hos Gesto i fempack förr men jag tror att de är slut numera.

3. Partagas sel privada -14. Fantastisk cigarr som jag gav 94 i betyg redan som färsk förra sommaren.

4. Partagas Lonsdales. Har rökt både -99 och -01 och de personifierar enligt min mening allt vad Partagas ska smaka.

5. El Rey del mundo Grandes de Espana. Älskar formatet och det faktum att den är rätt sublim och kräver koncentration under rökningen. Bedrövligt att den inte finns att få tag på längre.

Det blev bara fem men finns nog flera som bör upp på listan. Vad har ni andra? :poke:
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Mikael P.H
Klubbmedlem
Posts: 17
Joined: Sun 09 Feb 2014, 22:13
Location: Markaryd

Re: De godaste cigarrerna du rökt?

Post by Mikael P.H »

Hej!
Kan detta vara min första post?! Ingen aning men listor är skitkul! Nu är jag ingen höjdare än på att sätta smaker och listan hinner säkert ändras hundra gånger om men dessa har verkligen hunnit bli några av favoriterna, ålder har jag ingen aning om på någon :)

1: Partagas Lusitanias, när tid finnes att röka denna raket är den fantastisk emm

2: Cohiba siglo II, en av få cigarrer jag kan hitta smakerna i, gräs, läder, jord, passar dessutom utmärkt i tid som lunchcigarr

3: Saint Luis Rey Serie A -06? - Hade 5st , bara en kvar nu o ångest :)

4: Ramon Allones Club Allones - den enda Limitadan värd pengarna än sålänge emm fast har iofs bara provat en handfull olika

5: Hoyo de monterray- EP 2 en av dem första jag rökte så klart den får en plats

6: Por Larranaga - PC

7: H.Upmann - Magnum 46

8: Ramon Allones - SS , har tyvärr gått igenom en hel del pluggade av dessa men när man väl får en som är normal... :smoking:

9: H.Upmann - Connossieur A , har visserligen bara rökt 1 men den var sjukt god och måste med på listan

10: Bolivar - CJ , tror boxdatumet kan ha varit typ 12-13 på dessa, vilket som fantastiska.

11: Trinidad - Reyes , denna fick inte plats på topp 10 men kan heller inte ta bort den
User avatar
Martin
Hederssmålänning
Posts: 134
Joined: Sun 17 May 2009, 17:54

Re: De godaste cigarrerna du rökt?

Post by Martin »

1. Davidoff No2 -80(Kuba) det var ett halleluja moment så länge den cigarren varade.

2. Esplendidos från -96, trots sin ålder så var den rik på vitamin-N, härlig tjock rök och smaker som dansade på paletten i ca 2h.

3. Partagas Lonsdales och Bolivar Lonsdales 1998 endast provat 2 av varje men underbara cigarrer som man bara hittar på auktion numera.
Post Reply